Blog Jual Beli (Klik Gambar)

Wednesday, March 21, 2012

Selamatkah cyclist di jalan raya?


Nampaknya kemalangan maut pada Ahad lepas memberi impak atau penangan yang cukup kuat kepada rakyat Malaysia terutamanya seorang penunggang basikal ataupun cyclist. Banyak group, team dan orang perseorangan telah membuka mata dan menyeru kepada orang ramai untuk lebih peka terhadap keberadaan cyclist di atas jalan raya. Tetapi di Malaysia ini, adalah seorang cyclist selamat berada di jalan raya.

Banyak faktor perlu diambil kira. Keadaan jalan raya, behavioral pengguna jalan raya, kesesuaian menunggang (cycling) di jalan raya tersebut, faktor cyclist, kesedaran pengguna jalan raya, undang-undang jalan raya dan faktor cuaca. 

Pada pengamatan saya, kebanyakkan jalan raya di Malaysia ini terutamanya di bandar besar tidak sesuai dijadikan tempat berbasikal. Dengan tiadanya bahu jalan yang cukup luas, kenderaan yang banyak - tidak dapat memberi kelegaan 1.5 meter kepada cyclist, jalan yang berlubang-lubang, kenderaan yang laju, banyak simpang yang tidak tersusun dan tidak terancang (MRR2 banyak...- Pandan Indah-Pandan Jaya intersection contohnya), pencahayaan yang tidak baik pada malam hari, tiada lorong khas untuk pengguna basikal dan motorsikal. Jika kita lihat di Putrajaya pun, laluan untuk pejalan kaki dan cyclist adalah di atas bahu jalan dan bukan di jalan raya. 

Pendapat saya, di samping kesedaran kepada pengguna jalan raya tentang adanya cyclist di situ tidak cukup jika jalan raya yang sesuai untuk cyclist tidak dapat diwujudkan. Jalan raya yang bahaya kepada cyclist juga perlu ditanda dan papan tanda peringatan terhadap cyclist perlu diadakan. Jika kita lihat di jalan raya seperti MRR2, kebanyakkan flyover ada papantanda yang menyatakan motorsikal tidak dibenarkan lalu. Seterusnya, undang-undang jalan raya perlu dikemaskini agar dapat memberi ruang dan peluang cyclist untuk terus berada di atas jalan raya dengan selamat. Ataupun mungkin demi menyelamatkan cyclist dari menjadi mangsa di jalan raya - haramkan mereka di jalan raya. 

Sekadar pendapat peribadi saya yang tidak membawa mana-mana pendapat pasukan atau persatuan. 

No comments:

Post a Comment

 
;